مقالات آموزشی سیستم های خورشیدی

آموزش نصب پنل خورشیدی

آموزش نصب پنل خورشیدی

در مجموع نصب سیستم برق خورشیدی قابل نصب در شیروانی و سقف مسطح ، به دو گونه ارائه می شوند. نمونه ی اول مدلی است که در آن ها ، ابتدا و قبل از نصب پنل ها ، پایه ها و سایز ادوات بر روی پشت بام قرار می گیرند. طرح دوم روشی است که در آنها ، ابتدا پنل ها بر روی پایه ها تثبیت شده و سپس مجموعه ی آن ها در جای مناسب قرار داده می شوند.

ساده ترین مراحل نصب به سیستم های برق خورشیدی تعبیه شده بر روی پایه های زمینی مربوط می شود چون در این صورت ، با هیچ گونه جایجایی قابل ملاحظه ی اجسام سنگین مواجه نخواهیم بود.

آموزش سری و موازی کردن پنل خورشیدی

معمولا قرار دادن پنل های خورشیدی بر روی پایه ها و سیم کشی آن ها ، به صورت همزمان و توامان صورت می پذیرد. در این مرحله اگر قرار است با اتصال سری پنل ها به هم ، ولتاژ آن ها افزایش یابد ، در اولین گام پنل هایی را که باید به صورت سری بهم متصل شوند ، به یکدیگر اتصال دهید.

برای مثال اگر ولتاژ موردن نظر 24 ولت است ، در ابتدا هر تعداد زوج پنل هایی را که باید با هم سری شوند را به هم مربوط سازید و اگر ولتاژ 48 ولت است ، به تعداد مورد نیاز از مجموعه های چهار پنلی سری ، ایجاد نمایید. البته این در صورتی است که پنل های شما 12 ولت باشند در صورتی که پنل ها 24 ولت باشند کافی است مجموعه های دو پنلی سری را ایجاد کنید. معمولا پنل های بالای 150 وات 24 ولت هستند.

عکس سری و موازی کردن پنل خورشیدی

وقتی این کارها را انجام دادید ، برای اطمینان از صحت اتصالات صورت گرفته ، با استفاده از یک مالتی متر ، خروجی هر مجموعه را به صورت جداگانه تست کنید و ببینید آیا رقم ولتاژ با عدد مورد انتظار همخوانی دارد یا خیر. دقت داشته باشید که معمولا ولتاژ بی باری پنلها بیش از ولتاژ نامی آن ها می باشد. در سیستم 12 ولتی عدد قرائت شده مورد انتظار باید حدود 20 ولت و در سیستم های 24 ولتی حدود 40 ولت یا بیشتر است.

مالتی متر پنل خورشیدی

پس از اتمام سری کاری پنل های مختلف ، اتصالات مربوط به موازی سازی گروه های لازم را انجام داده و با استفاده از مالتی متری که بر روی رنج سنجش ولتاژ DC تنظیم شده ، ولتاژ خروجی کل سیستم را اندازه گیری کنید.

اگر ظرفیت پنل های موجود با هم یکی نیست ، پنل های همسان را به یکدیگر متصل کنید و آرایه های مختلف جداگانه ای را ترتیب دهید و از اختلاط و اتصال سری یا موازی پنل های با ظرفیت غیر همسان به یکدیگر اجتناب کنید.

چگونه مجموعه خورشیدی یا پنل خورشیدی را به صورت کامل نصب کنیم؟

اکنون که با نصب و نحوه اتصال پنل ها آشنا شدیم لازم است تا مجموعه خورشیدی را به طور کامل نصب کنیم. قبل از آموزش نصب پنل خورشیدی به طور کامل، باید تجهیزاتی که در این سیستم استفاده می شود را بشناسیم. ضمنا در این آموزش به نصب سیستم خورشیدی جدا از شبکه یا Off Grid می پردازیم.

 

بخوانید: سیستم خورشیدی مستقل از شبکه یا Off Grid و سیستم خوشیدی متصل به شبکه یا On Grid

بخوانید: محاسبه سیستم خورشیدی و تجهیزات مورد نیاز

 

تجهیزاتی که در یک سیستم خورشیدی جدا از شبکه یا آف گرید نیاز است:

  • پنل خورشیدی: پنل خورشیدی (یا ماژول خورشیدی) وظیفه تبدیل انرژی نور خورشیدی به انرژی برقی دارد. این پنل‌ها از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده‌اند که به نور خورشید حساس هستند و انرژی نوری را به شکل جریان الکتریکی تولید می‌کنند.
  • باتری: باتری در یک سیستم خورشیدی وظیفه ذخیره‌سازی انرژی را دارد که برای محافظت و استفاده از انرژی برق تولید شده از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. باتری‌ها در سیستم‌های خورشیدی جدا از شبکه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
  • شارژ کنترلر: کنترلر شارژ (Charge Controller) یا همچنین به عنوان رگولاتور شارژ (Charge Regulator) شناخته می‌شود، یک قسمت مهم دیگر در یک سیستم خورشیدی است. وظیفه اصلی شارژکنترلر در سیستم خورشیدی، مدیریت و کنترل جریان و ولتاژ ورودی از پنل‌های خورشیدی به باتری‌ها است.
  • اینورتر یا مبدل DC به AC: وظیفه اصلی اینورتر (Inverter) در سیستم خورشیدی، تبدیل جریان مستقیم (DC) تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی به جریان متناوب (AC) است. این عمل توسط اینورتر به منظور استفاده از انرژی برق تولید شده در سیستم‌های برق خانگی و صنعتی انجام می‌شود.

 

پس از آنکه تجهیزات مورد نیاز مشخص شد و معلوم شد که از هر کدام از تجهیزات فوق چه توان و آمپری مورد نیاز است، حالا وقت آن رسیده که آنها را به هم متصل کنیم و بتوانیم خروجی برق مطمئنی داشته باشیم. برای درک بهتر نصب با یک مثال تجهیزات ساده ای را در نظر می گیریم:

  • پنل خورشیدی 60 وات
  • باتری 28 آمپر 12 ولت
  • شارژ کنترلر 5 آمپر (LS0512EU)
  • اینورتر 200 وات 12 ولت

 

1. نصب باتری به شارژ کنترلر: در ابتدا باتری را به شارژ کنترلر وصل می کنیم، به محض اینکه باتری وصل شد چراغ های باتری شارژ کنترلر روشن می شود، در صورتی که کنترلر از نوع اتومات 12/24/36/48 باشد با وصل باتری تشخیص می دهد که ولتاژ سیستم چند ولت است.

مثلا در صورتی که باتریها به صورت 24 سری شده باشند و به شارژکنترلر وصل شوند، کنترلر سیستم را 24 ولت تشخیص می دهد و انتظار پنل های 24 ولت و خروجی (LOAD) 24 ولت باید از آن داشت.

نکته: در هنگام نصب به اتصالات مثبت و منفی بسیار دقت کنید تا هر کدام را به درستی در جای خود وصل کنید.

2. نصب پنل به شارژ کنترلر: پس از نصب باتری، نوبت به پنل می رسد، اکنون پنل را به شارژ کنترلر وصل میکنیم، با نصب پنل، در صورتیکه پنل نوری را دریافت کند چراغ شارژ پنل روی شارژکنترلر روشن می شود و این نشان می دهد که پنل به درستی وصل شده است.

در صورتی که پنلها تعداد باشند و نیاز به سری و موازی کردن داشته باشند، برای اتصال می توانید از کانکتورهای مخصوص MC4 استفاده کنید. کانکتور پنل خورشیدی MC4 چیست؟ و چگونه باید آنها را سری و موازی کنیم؟

3. نصب اینورتر به باتری: کابلهای اینورتر را به سرباتری ها وصل میکنیم. با این کار اینورتر روشن می شود. هنگام نصب اینورتر بسیار دقت کنید که ولتاژ اینورتر و باتری ها باید یکسان باشد، به عنوان مثال اگر ولتاژ باتری ها 12 ولت هست اینورتر هم حتما باید 12 ولت باشد و در جائیکه ولتاژ باتری 48 ولت هست اینورتر هم حتما باید 48 ولت باشد.

نکته: در هنگام نصب به اتصالات مثبت و منفی بسیار دقت کنید تا هر کدام را به درستی در جای خود وصل کنید. و اتصالات را به طور کامل و به درستی به صورت محکم ببندید و توجه کنید که اتصالات شل نباشند.

4. اتصال خروجی DC : اگر تجهیزاتی داشتید که نیاز به برق DC داشتند می توانید مستقیم از خروجی Load شارژکنترلر برای تامین برق آنها استفاده کنید. به عنوان مثال برای لامپ DC یا حتی دوربین می توان از این خروجی استفاده کرد.

آموزش نصب پنل خورشیدی

 

نکته: بعضی از شارژ کنترلرها دارای تایمر برای LOAD هستند، با استفاده از این نوع می توانید خروجی DC را به صورت برنامه ریزی شده استفاده کنید، این قابلیت به راحتی جایگزین فتوسل می شود همچنین امکان مدیریت زمان وصل و قطع را نیز دارد.

به عنوان مثال در صورتی که لامپ DC یا پرژکتور DC داشته باشید، می توانید طوری تنظیم کنید که به محض غروب و رفتن خورشید، روشن شوند و مثلا 4 ساعت بعد خاموش شوند یا اینکه تا زمان طلوع و آمدن خورشید روشن بمانند.

سری های VS از نوع PWM و سری های MPPT از شارژکنترلرهای برند ایپی اور اغلب دارای این قابلیت هستند، این محصولات را در فروشگاه سونر می توانید مشاهده کنید:

لیست قیمت شارژ کنترلر ایپی اور

 

نکته: برای اتصال هر کدام از تجهیزات فوق به یکدیگر می توان از فیوز استفاده کرد، در شرایطی که سیستم بزرگ باشد حتما باید از فیوز استفاده شود.

 

در یک مقاله در مورد زاویه پنل خورشیدی به طور کامل توضیح داده شده است، اگر نیاز به راهنمایی دارید این مقاله را نیز مطالعه کنید:

آموزش محاسبه زاویه و شیب پنل خورشیدی

مشاهده فیلم آموزش ساده نصب پنل خورشیدی

 

اصول اولیه نصب پنل خورشیدی در یک مجموعه که دسترسی به برق شهر ندارد، به همین راحتی است، فقط هنگامی که با تجهیزات بیشتر و بزرگتری روبرو هستیم نحوه اتصالات، سری و موازی کردن، انتخاب فیوز، انتخاب طول و نوع کابل و … اهمیت بیشتری پیدا می کند و باید در انتخاب آنها دقت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *