مقالات آموزشی سیستم های خورشیدی

پنل خورشیدی چقدر برق تولید می کند؟

پنل خورشیدی چقدر برق تولید می کند؟

در این مقاله به بررسی میزان انرژی دریافتی از یک پنل خورشیدی می پردازیم و مقایسه ای نسبی بین توان پنل ها و برخی از وسایل الکتریکی خواهیم داشت.

 میزان برق تولیدی پنل خورشیدی به سه عامل بستگی دارد:

اندازه پنل خورشیدی

راندمان پنل خورشیدی

میزان نوری که بر پنل تابیده می شود

 

ابعاد پنل خورشیدی:

پنل های خورشیدی در ابعاد و انداره های مختلفی و با توجه به خروجی مورد نیاز ساخته می شوند اما پنل هایی که به طور معمول در ساخت نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ استفاده می شوند، دارای 60 یا 72 سلول خورشیدی می باشند. ابعاد تقریبی پنل های دارای 60 سلول 165*99 سانتی متر و ابعاد تقریبی پنل های 72 سلول 195*99 سانتی متر می باشد. برای مشاهده سایر ابعاد پنل های خورشیدی می توانید از مشخصات درج شده در صفحه پنل های خورشیدی استفاده نمایید.

ابعاد پنل

درصورتی که به پنل خورشیدی عکس بالا دقت کنید 60 مربع مشکی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که به وسیله سیم هایی به یکدیگر متصل شده اند. به این مربع های سلول خورشیدی گفته می شود. سلول ها با دریافت انرژی خورشیدی، انرژی الکتریکی را تولید و به وسیله سایر اجزای یک سیستم خورشیدی در اختیار شما قرار می دهند.

اهمیت ابعاد پنل خورشیدی:

میزان انرژی الکتریکی تولیدی توسط یک پنل خورشیدی ارتباط مستقیمی با تعداد سلول های قرار گرفته در کنار یکدیگر دارد به همین خاطر ابعاد پنل های خورشیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است. ابعاد پنل های خورشیدی تقریبا در زمان های مختلف ثابت بوده است اما تولید کنندگان با استفاده از تکنولوژی های جدید توانسته اند با ثابت نگه داشتن ابعاد، راندمان پنل های خورشیدی را افزایش دهند.

راندمان پنل های خورشیدی:

راندمان پنل های خورشیدی به معنی میزان انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله انرژی خورشیدی می باشد. پنل های خورشیدی تولید شده در سال 1954 تنها 6% از انرژی خورشیدی دریافتی را به الکتریسیته تبدیل می کردند. در صورتی که سلول های خورشیدی ای با این راندمان را همانند شکل بالا در یک پنل 60 سلولی در کنار یکدیگر قرار دهیم، میزان انرژی الکتریکی تولیدی 20 وات می باشد که این میزان 3/1 انرژی مورد نیاز برای روشن سازی یک لامپ 60 وات می باشد. در حال حاضر راندمان پنل های خورشیدی با ثابت ماندن ابعاد آنها تا 20% افزایش یافته است.

نحوه محاسبه توان خروجی پنل های خورشیدی:

با مشاهده اطلاعات درج شده در لیبل پنل های خورشیدی می توانید توان خروجی آنها را در شرایط استاندارد یا STC بدست آورید. برای بدست آوردن توان خروجی در شرایط استاندارد از تاباندن 1000 وات انرژی بر 1 متر مربع از سلول های خورشیدی استفاده می کنند. این میزان انرژی به طور تقریبی با انرژی دریافتی از خورشید در ظهر برابری می کند.

توان مصرفی وسایل الکتریکی:

برای بدست آوردن میزان توان مصرفی دستگاه های الکتریکی خود می توانید از مشخصات درج شده بر روی لیبل دستگاه استفاده کنید که آنرا بر حسب وات یا آمپر میتوان مشاهده کرد و یا از فروشنده مشخصات فنی را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *