مقالات آموزشی یو پی اس

راهنمای افزایش طول عمر باتری

راهنمای افزایش طول عمر باتری

باتری ها از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده یو پی اس محسوب می شوند و به هنگام خارج شدن منبع توان ورودی از محدوده مجاز و یا قطع کامل آن ، توان مورد نیاز خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باطری تامین می گردد.

افزایش طول عمر باتری یو پی اس و خورشیدی

معمولا باتریها با دو مشخصه آمپرساعت و ولتاژ معرفی می شوند .

باطری های مورد استفاده در سیستم های یوپی اس معمولا از نوع سیلدلیداسید(SLA) انتخاب می گردند . باطری های سیلد لیداسید در این باطری ها به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی امکان ریزش اسید و متصاعد شدن گاز به خارج وجود ندارد و اسید در آنها کاملا مهار شده است .

از مزایای این باطریها می توان به Maintenance free بودن آنها اشاره کرد(نیاز به سرویس و نگهداری ندارند).

این باطری ها را می توان در دشارژهای عمیق مورد استفاده قرار داد . جهت رسیدن به بیشترین کارآیی ، ضروری است عوامل موثر بر طول عمر باطری های VRLA را مورد بررسی قرار دهیم:

تاثیر دما بر طول عمر باتری

نگهداری و استفاده از باطری در دمای حدود ۲۰ ( تهویه محفظه باطری و یا اتاق در نظر گرفته می شود. بهترین دما جهت استفاده و کارکرد باطری ، دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. همان طور که در نمودار فوق مشاهده می شود به ازای افزایش دما از ۲۵ به ۳۵ درجه سانتیگراد ، حدود ۵۰% از طول عمر باطری کاسته می شود. از اینرو توصیه می شود علاوه بر مراقبت دمای محیط و رعایت تهویه مناسب از قرار دادن باطریها درکنار تجهیزات گرما زا ، تابش مستقیم نور خورشید و مکانهای بسته نظیر کمد خودداری شود . حداقل فاصله باطریها از موانع جانبی مانند دیوار ، دستگاه یو پی اس و…۱۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

نمودار تعداد دفعات و عمق دشارژ باتری (نمودار DoD)

DOD (Deep Of Discharge) دفعات و عمق دشارژ نمودارهای DOD مربوط به هر باطری ملاحظه و در نظر گرفته شود بدیهی است هر چه دفعات و عمق دشارژ بیشتر باشد طول عمر باطری کاهش می یابد. این نمودار را در کاتالوگ هر باتری میتوانید مشاهده کنید و آنها را با هم مقایسه کنید.

شرایط نگهداری و انبارداری باتری

طبق نمودار فوق مشاهده می شود که هرچه دمای محیط نگهداری باطری کمتر باشد مدت زمان نگهداری آن بیشتر خواهد بود . با فرض این که ظرفیت باطری ها در زمان اولیه نگهداری ، ۱۰۰% باشد با گذشت زمان و یا افزایش دمای محیط ، ظرفیت باطری ها کاهش می یابد . مثلا طبق نمودار فوق در صورت نگهداری باطری در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴ ماه ، ظرفیت باطری به ۶۰% ظرفیت کل آن خواهد رسید و در صورت عدم توجه به این مطلب و گذشت زمان ، امکان شارژکردن و رسیدن باطری به ۱۰۰% ظرفیت اولیه نخواهد بود و باطری ها در این حالت آسیب دیده محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *