مقالات آموزشی یو پی اس

نگهداری از باتری یو پی اس

نگهداری از باتری یو پی اس

یکی از سوالاتی که اغلب هنگام خرید یو پی اس مطرح می‌شود ، نحوه‌ی نگهداری از باتری ها است ، این مقاله شما را با برخی از نکات نگهداری آشنا می‌کند که نتیجه آن افزایش طول عمر باتری و صرفه جویی در هزینه‌ها است.

استفاده بهینه از باطری نیاز به رعایت یک سری از موارد دارد که عبارتند از:

1. انتخاب یو پی اس و یا شارژ مناسب:

انتخاب یو پی اس یکی از مهم ترین موارد است ، هر یو پی اس دارای شارژر است که نحوه عملکرد این شارژر می تواند در سلامت و طول عمر باتری موثر باشد.

میزان شارژ هر باتری حداکثر می تواند تا یک دهم ظرفیت باتری باشد ، به عنوان مثال یک باتری 100 آمپر ساعت را در حالت بهینه حداکثر می توان تا 10 آمپر شارژ کرد ، در این میان بعضی از یو پی اس ها دارای آمپر شارژ ثابتی هستند که قاعدتا برای یک آمپرساعت باتری بهینه است و برای بقیه باتری ها یا این میزان کم است یا زیاد.

بعضی دیگر از یو پی اس ها امکان تنظیم جریان شارژ را دارند و این کمک می کند تا در هنگام نصب یا تعویض باتری ، جریان شارژ را متناسب با باتری تنظیم کرد ، جالب است بدانید که یو پی اس سونر از معدود یو پی اس های موجود در بازار است که این امکان را دارد.

دقت کنید در شرایطی که از شارژر به صورت مجزا استفاده می کنید ، به میزان جریان شارژ توجه کنید و یک نکته دیگر اینکه شارژر از نوع اتومات باشد و وقتی که باتریها شارژ کامل شدند به صورت خودکار جریان شارژ را قطع کند.

 

2. قرار دادن باتری در کابینت باتری:

برای جلوگیری از اتصال کوتاه و ضربه احتمالی و برای محافظت از اتصالات باتری و ظاهری شکیل حتماً باید از کابینت مناسب باتری استفاده نمود.

این کابینت ها در سایزها و ابعاد مختلف متناسب با تعداد و ظرفیت باتری ها ساخته می شوند و معمولاً دارای رنگهای استاتیک مقاوم در برابر زنگ زدگی بوده و از آلیاژ مناسب با ضخامت استاندارد ساخته می شوند.

کابینت های باتری را متناسب با ظرفیت و تعداد در لینک زیر مشاهده کنید:

لیست قیمت کابینت باتری یو پی اس

3. دمای محیط:

نکته بعدی که حائز اهمیت است دمای محیط بوده در صورتی که باتری در دمای تعریف شده طبق استاندارد کار کند عمر آن به مراتب بالاتر می رود. دمای نامناسب محیطی باعث کم شدن عمر مفید باتری می شود.

دمای مناسب برای باطری حدود ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد.

4. بازدید دوره ای باتری UPS:

بازدید دوره ای از باتری یو پی اس

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشت بررسی و بازدید دوره ای باتری می باشد و در هر بازدید دقت شود اتصالات بین باتری ها کاملاً محکم بوده سر باتریها اکسید نشده باشد و نیز باتری بیش از اندازه گرم و متورم نشده باشد.

در صورت اکسیده شدن اول باتری را از مدار خارج و سپس سر باتری آنها را با آب جوش و سمباده کاملاً تمیز نموده تا حالت رسانا بودن سر باتریها به طور کامل حفظ شود و در هنگام تمیز کردن سر باتری ها دقت کنید سولفاته ها به پوست و یا به لباسهای شما برخورد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *