مقالات آموزشی یو پی اس

چگونه باتری یو پی اس را احیا کنیم؟

چگونه باتری یو پی اس را احیا کنیم؟

بعد از مطالعه این مقاله شما با باتری خراب ، تعمیر آن ، باتری هایی که قابلیت احیا دارند ، وسایل مورد نیاز جهت احیای باتری آشنا می شوید.

آنچه که باید درباره احیا یا ترمیم باتری بدانید …

باتری خراب چه ویژگی ای دارد؟

باتریهای که طول عمر مفید آنها به اتمام رسیده و یا باتریهایی که ولتاژآن صفر باشد و یا دچار قطعی و مشکلاتی از این دست می باشند معمولاً در این حالت باتری خراب بوده و قابل ترمیم و احیا نمی باشد.

تعمیر باتری ups :

اساسا واژه تعمییر باتری درست نبوده و در واقع می توان با روش های ذیل باتری را احیا کرده و راندمان فعلی آن را مقداری بالا برد .

برای همین منظور قبل از شروع به احیاء باتری از زمان تولید باتری و زمان شروع به کار باتری و آخرین مقدار بک آپ تایم باتری مطلع شد و اقدام به احیاء باتری نمود .

چه باتری ای قابلیت احیا دارد؟

باتریهایی یو پی اس که به علت انبار زیاد ( نگهداری باتری بدون شارژ) و یا استفاده ناصحیح از باتری یا شارژ و دشارژ نامناسب دچار مشکل شده اند و معمولاً به صورتی که ۵۰ الی۷۰ درصد ظرفیت اولیه خود را بدست آوردند قابل برگشت هستند .

وسایل مورد نیاز جهت ترمیم باتری:

برای احیای باتری یو پی اس نیاز به شارژر Power Supply قابل تنظیم داریم که بتوانیم بیش از دو برابر ولتاژ نامی باتری به آن ولتاژ متصل نماییم . با این روش یک شوک ولتاژ به باتری وارد شود تا فعل و انفعالات باتری دوباره شروع به فعالیت نماید.

بطور مثال به یک باتری سیلد لید اسید ۱۲ ولت برق ۲۴ ولت توسط پاور ساپلای به آن متصل می نماییم ، در این حالت بلافاصله ولتاژ باتری به ۲۴ ولت خواهد رسید (همانطورکه می دانید همانند باتری موبایل و یا دوربین زمانی که شارژر به باتری خراب متصل می گردد باتری بلافاصله شارژ و زمانی که از شارژ خارج می شود باطری دشارژ (Low Battery ) می شود . ) که باید کمی منتظر ماند تا ولتاژ باتری به آرامی پایین بیاید . این امر نشانه روند صحیح کار بوده است.

باتری به شدت ازمنبع تغذیه (Power Supply) جریان می کشد که رفته رفته ولتاژ باتری به حداقل می رسد که باید ولتاژ شارژر را در حد مناسب ( در قسمت شارژ بیش از حد توضیح داده شده است ) تنظیم نموده و حدود ۶ الی ۱۲ساعت باتری را کاملاً شارژ نمائیم که پس از این زمان ، باتری تا حدودی احیاء می شود وعملیات الکترولیز در باتری با امپدانس پایین تری شروع شده و سولفاته های الکترودها نیز کمتر شده است که باید باتری را یک بار دیگر به طور کامل ( توسط یک لامپ ۱۲ ولت ) دشارژ و دوباره با شارژر شناور مناسب ، شارژ کرد و در این حالت باتری قابل استفاده می باشد .

مواردی که در زمان احیاء باتری باید رعایت گردد :

خاطر نشان می کنیم بعد از احیاء باتری حتما شارژر دستگاه یو پی اس را کاملاً تست نموده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمودهو سپس باتری ها به آن متصل نمود .

با توجه به اینکه ولتاژ باتری بیش از مقدار ولتاژ عادی بوده باتری در طول روند احیاء نباید رها شود و کاملا تحت نظر بوده تا دمای باتری بیش از حد بالا نرفته و از آسیب رسیدن به باتری جلوگیری گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *