مقالات آموزشی یو پی اس

آموزش تست سلامت باتری یو پی اس

آموزش تست سلامت باتری یو پی اس

بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی به محافظت از باتری یو پی اس متکی هستند لذا آموزش تست سلامت باتری یو پی اس یک امر ضروری است. با این حال، UPS تنها در صورتی می تواند این محافظت را ارائه دهد که باتری سالم و در شرایط مناسب کار کند. و باز هم به همین دلیل باید بدانید که چگونه سلامت باتری یو پی اس را بررسی کنید.

چگونه سلامت باتری یو پی اس را بررسی کنیم؟

از چند طریق می توانید سلامت باتری پشتیبان یو پی اس خود را بررسی کنید. ابتدا نشانگرها و نمایشگرها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستگاه به درستی کار می کند. اگر دستگاه شما دارای ویژگی خود چک است، می توانید از آن برای اجرای تست های سلامت باتری نیز استفاده کنید. انجام بازرسی های فیزیکی نیز کمک کننده خواهد بود. در نهایت، می توانید عملکرد الکتریکی باتری را با یک مولتی متر یا تست بار تست کنید.

سلامت باتری یو پی اس بسیار مهم است و این راهنما به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه همیشه مراقب آن باشید.

چگونه می توانم بفهمم باتری یو پی اس من سالم است؟

نظارت دوره ای بر سلامت باتری UPS شما برای اطمینان از اینکه در شرایط کاری عالی باقی می ماند بسیار مهم است.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید تشخیص دهید باتری UPS شما سالم است (یا نیست):

۱.  نشانگرها یا نمایشگرها را بررسی کنید

اولین و سریع ترین راه برای بررسی سلامت باتری یو پی اس، مراجعه مستقیم به نشانگرها یا نمایشگرهای دستگاه است.

همه دستگاههای یو پی اس، حتی دستگاههای سطح پایه، دارای چندین نشانگر هستند که به شما اطلاع می دهند که آیا باتری به درستی کار می کند یا خیر. برخی از مدل‌های گران‌تر حتی دارای نمایشگری هستند که اطلاعات بسیار بیشتری در مورد وضعیت باتری ارائه می‌دهد.

نمایشگر یو پی اس برای نمایش وضعیت باتری

به طور معمول، این نشانگرها و نمایشگرها با نشان دادن موارد زیر به شما اطلاع می دهند که باتری سالم است:

  • ولتاژ باتری در چه سطحی قرار دارد.
  • باتری به درستی شارژ می شود.
  • باتری همانطور که باید شارژ الکتریکی خود را حفظ می کند.
  • باتری در حال تامین برق به پریزهای برق خود است.

علاوه بر این، دستگاه های یو پی اس دارای نشانگرهایی هستند که به شما در مورد مشکلات سلامت باتری هشدار می دهند. این شاخص ها به شما می گویند چه زمانی:

  • ولتاژ باتری پایین است.
  • باتری شارژ نمی شود.
  • باتری بیش از حد گرم می شود.
  • باتری فرسوده شده است.

رجوع به نشانگرها و نمایشگرهای یو پی اس شما اولین راه برای بررسی سلامت باتری یو پی اس شما است، زیرا به تلاش کمی نیاز دارد و تقریباً زمان زیادی نمی برد.

 

قیمت انواع باتری یو پی اس و خورشیدی

 

۲. عملکرد خودآزمایی (Self-Testing)

برخی از باتری های پشتیبان یو پی اس، به ویژه باتری های پیچیده تر، دارای ویژگی های خودآزمایی داخلی هستند. این ویژگی ها برای نظارت بر سلامت باتری یو پی اس شما بسیار مفید هستند.

یک یو پی اس خودآزمایشی نه تنها وضعیت باتری را بررسی می کند، بلکه از عملکرد صحیح سایر اجزای داخلی نیز مطمئن می شود. به این ترتیب، خودآزمایی به شما درک کاملی از میزان سلامت کلی دستگاه ارائه می دهد.

برخی از مدل‌های یو پی اس، خودآزمایی را به طور خودکار در فواصل زمانی معین انجام می‌دهند. به عنوان مثال، دستگاه خود را آزمایش می کند:

  • هر زمان که دستگاه روشن یا تنظیم مجدد شود.
  • در فواصل منظم، مانند هر 2 هفته که واحد عملیاتی می شود.

البته، می توانید فرآیند خودآزمایی را به صورت دستی نیز راه اندازی کنید. بسته به طراحی یو پی اس خود، می توانید خودآزمایی را با موارد زیر انجام دهید:

  • فشار دادن یک دکمه اختصاصی خودآزمایی روی کنترل پنل دستگاه
  • استفاده از صفحه نمایش برای پیمایش در منوها و انتخاب ویژگی خودآزمایی

خودآزمایی همیشه برای پشتیبان گیری باتری UPS سطح پایه در دسترس نیست. با این حال، اگر می‌خواهید سلامت باتری خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید، سرمایه‌گذاری در مدلی که خودآزمایی را ارائه می‌دهد ایده بسیار خوبی خواهد بود.

۳. بررسی و بازرسی ظاهری و فیزیکی

علاوه بر تکیه بر UPS و نشانگرهای آن برای اطلاع از سالم بودن آن، انجام بازرسی فیزیکی دستگاه نیز هر از گاهی مفید است.

هنگامی که یک باتری پشتیبان یو پی اس شروع به فرسودگی یا خرابی می کند، علائم فیزیکی بسیار واضحی را نشان می دهد که می توانید مراقب آنها باشید.

بنابراین، با انجام بررسی های فیزیکی منظم، می توانید آن علائم را زودتر تشخیص دهید و قبل از اینکه خیلی دیر شود، مشکل را برطرف کنید.

باتری فرسوده بادکرده و باتری سالم

در اینجا مواردی وجود دارد که می‌خواهید در طول بررسی فیزیکی بررسی کنید تا از سالم بودن باتری یو پی اس خود مطلع شوید:

  • دما : هرگز فراموش نکنید که لمس کردن یک باتری یو پی اس سالم کاملا طبیعی است. فقط باید نگران باشید که باتری آنقدر داغ است که نمی‌توانید با انگشتانتان آن را لمس کنید، زیرا این بدان معناست که دستگاه بیش از حد گرم شده است.
  • شکل : یک باتری یو پی اس سالم نیز باید شکل اولیه خود را حفظ کرده و عاری از هرگونه تورم باشد. تورم و بادکردگی نشانه مشکل در انفعالات شیمیایی داخلی باتری است.
  • بو : در مرحله بعد، یک باتری یو پی اس سالم هرگز بویی تولید نمی کند. با این حال، باتری فرسوده بوی گوگرد یا اسید می دهد که مردم اغلب آن را بوی تخم مرغ فاسد توصیف می کنند.
  • کانکتورها : باتری با استفاده از کانکتور باتری به UPS متصل می شود. آن کانکتور باید همیشه محکم وصل شود. اگر شل یا جدا شده باشد، باتری نمی تواند به درستی کار کند.

۴. تست با استفاده از مولتی متر

یکی دیگر از ویژگی های یک باتری یو پی اس سالم، عملکرد الکتریکی آن است.

یک باتری سالم در محدوده ولتاژ و آمپر معمولی خود باقی می ماند که هر دو بسته به نوع و ظرفیت باتری شما متفاوت هستند. می توانید دفترچه راهنمای کاربر را برای اطلاعات سازنده در مورد محدوده ولتاژ و آمپر معمولی دستگاه خود بررسی کنید.

تست باتری با مولتی متر

می توانید سلامت داخلی باتری یو پی اس خود را با استفاده از یک مولتی متر اندازه گیری کنید . ابتدا باتری را از دستگاه UPS خارج کنید. سپس از مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ و آمپر باتری استفاده کنید.

تا زمانی که این نشانگرها در محدوده طبیعی باشند، باتری یو پی اس شما هنوز سالم است.

۵. تست بار

در نهایت، می توانید با تست بارگذاری باتری یو پی اس خود، سلامت آن را بررسی کنید.

به یاد داشته باشید: یک باتری پشتیبان UPS برای تامین انرژی دستگاه های شما برای مدت محدودی در هنگام قطع برق است. مدت زمان دقیق به ظرفیت باتری شما و تعداد دستگاه هایی که به پریزهای برق UPS وصل کرده اید بستگی دارد.

بنابراین، برای اینکه ببینید باتری یو پی اس شما هنوز سالم است، یو پی اس را از پریز جدا کنید. سپس، اندازه گیری کنید که UPS چه مدت از باتری خود برق دستگاه های شما را تامین می کند.

اگر باتری یو پی اس شما تا زمانی که باید، دوام بیاورد، پس باتری همچنان سالم است. با این حال ، تخلیه خیلی سریع نشان می دهد که عملکرد باتری بهینه نیست.

تمام باتری های UPS دارای تعداد محدودی چرخه تخلیه (discharge cycles) هستند. بنابراین، به همان اندازه که تست بار مفید است، آن را زیاد انجام ندهید. تعداد دفعات زیاد آزمایش بار، باتری را سریعتر فرسوده می کند و باعث از کار افتادن زودرس آن می شود.

 

سلامت باتری برای عملکرد یک یو پی اس حیاتی است. بنابراین، در اینجا چند سوال و پاسخ دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند باتری یو پی اس خود را سالم نگه دارید:

چگونه بفهمم باتری یو پی اس من نیاز به تعویض دارد؟

اگر باتری یو پی اس شما بیش از 3 سال از عمر آن می گذرد یا به پایان عمر خود نزدیک می شود، می دانید که نیاز به تعویض دارد. علاوه بر این، برخی از دستگاههای یو پی اس دارای نشانگرهایی هستند که به شما می گویند چه زمانی باتری عملکرد مطلوبی ندارد و نیاز به تعویض دارد.

عمر باتری یو پی اس چقدر است؟

عمر باتری بستگی به نوع، تکنولوژی ساخت، کیفیت مواد اولیه، آمپر و … دارد. به صورت کلی یک باتری یو پی اس استاندارد سیلد لید اسید بین 3 تا 5 سال عمر می کند. با نزدیک شدن به سال های آخر عمر باتری، به تدریج عملکرد خود را از دست داده و غیر قابل اعتماد می شود. بنابراین، بهتر است باتری را در اسرع وقت تعویض کنید.

چه چیزی می تواند به باتری یو پی اس آسیب برساند؟

یکی از مواردی که به باتری یو پی اس آسیب می رساند تخلیه مکرر آن است. تمام باتری ها دارای تعداد محدودی چرخه تخلیه هستند. هر چه چرخه های بیشتری را طی کند، باتری بیشتر در معرض فرسودگی قرار می گیرد.

باتری های یو پی اس چند بار باید چک شوند؟

به طور معمول، این ایده عالی است که باتری های UPS خود را یک بار در هر سه ماه بررسی کنید. با این حال، اگر باتری یو پی اس از دستگاه ها یا تجهیزات بسیار حیاتی محافظت می کند، بهتر است در بازه زمانی کوتاهتر آن را بررسی کنید. به این ترتیب، می‌توانید هر مشکلی را در حالی که هنوز جزئی است، برطرف کنید.

آیا وقتی از UPS استفاده نمی شود باید برق را جدا کنم؟

خیر، در حالت ایده آل باید یو پی اس خود را همیشه به برق وصل نگه دارید. به این دلیل که باتری یو پی اس به تدریج در همه زمان ها خود تخلیه می شود. بنابراین با وصل نگه داشتن آن، باتری می تواند کاملاً شارژ بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *