مقالات آموزشی یو پی اس

چرا باتری یو پی اس داغ می شود؟

چرا باتری یو پی اس داغ می شود؟

اگر باتری های UPS کمی گرم می شوند این طبیعی است. با این حال، این باتری ها اگر در محدوده دمایی ایده آل قرار نگیرند، گاهی اوقات می توانند کمی داغ شوند. اما چرا باتری یو پی اس داغ می شود؟

 

باتری یو پی اس به دلایل خارجی و داخلی داغ می شود. از نظر بیرونی، عدم وجود تهویه، تجمع کثیفی، خرابی فن و به هم ریختگی اطراف دستگاه می تواند منجر به دماهای بالاتر شود. اما در داخل، لود یا بار(جریان کشی) بیش از حد، شارژ بیش از حد و قدیمی شدن باتری ها نیز می تواند گرمای بیش از حد تولید کند.

اینکه یک باتری UPS گرم باشد خیلی ایرادی ندارد و حتی میتوان گفت معمولی است، اما یک باتری داغ می تواند خطرناک باشد. این راهنما به شما کمک می‌کند بفهمید که چرا آن باتری‌ها گرمای بیش از حد تولید می‌کنند و چه کاری می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید.

آیا گرم بودن یو پی اس طبیعی است؟

بله، طبیعی است که باتری یو پی اس در طول کارکرد معمولی تا حدودی گرم باشد. همه انواع باتری ها هنگام استفاده کمی گرم می شوند، حتی آنهایی که مربوط به یو پی اس نیستند.

باتری یو پی اس شما گرم می شود زیرا تمام باتری ها در داخل مقاومت الکتریکی دارند. بنابراین، همانطور که جریان الکتریکی به باتری (هنگام شارژ) یا خارج شدن از باتری (در حین استفاده از باتری) جریان می یابد، جریان با آن مقاومت مبارزه می کند.

در نتیجه مقداری از انرژی به صورت گرما از بین می رود. گاهی اوقات، در صورتی که یو پی اس از نوع باتری داخلی باشد و باتری ها درون باکس یو پی اس نصب شده باشند، می توانید آن گرما را از طریق بدنه دستگاه یو پی اس احساس کنید.

با این حال، درک این نکته ضروری است که گرمای بیش از حد نشانه یک مشکل است. به عبارت دیگر، در حالی که یک باتری یو پی اس گرم در شرایط طبیعی است، هرگز نباید هنگام لمس آن خیلی داغ باشد.

اگر باتریهای یو پی اس خود را لمس کردید و احساس کردید که خیلی داغ است، به این معنی است که باتری با مشکلی مواجه شده است که باید فوراً آن را حل کنید.

چرا باتری یو پی اس من داغ می شود؟

در اینجا چند دلیل احتمالی وجود دارد که باعث می شود باتری یو پی اس شما کمی بیش از حد داغ شود:

1. نداشتن تهویه مناسب

یکی از رایج ترین دلایل داغ شدن بیش از حد باتری یو پی اس این است که دستگاه تهویه کافی ندارد. به طور خاص، فضای کافی در اطراف آن برای عبور هوای آزاد وجود ندارد.

در یو پی اس های باتری داخلی، دستگاهها معمولاً دارای یک یا چند فن تهویه داخلی هستند. این فن ها به طور اتوماتیک یا مداوم کار می کنند تا هوای گرم را از باتری داخل خارج کرده و آن را به محیط اطراف خارج کنند.

با این حال، اگر آن محیط بیش از حد گرم باشد، دستگاه یو پی اس نمی تواند هوای گرم را با سرعت کافی حذف کند. در نتیجه هوای گرم در داخل یو پی اس جمع می شود و باعث می شود باتری بیش از آنچه باید باشد داغ شود.

2. ایجاد غبار و کثیفی

یکی دیگر از دلایل رایج داغ شدن باتری یو پی اس، تجمع گرد و غبار ، خاک یا کثیفی است. این امر به ویژه در صورتی خود را نشان می دهد که باتریها بدون کابینت باتری برای مدت طولانی بدون تمیز کردن دوره ای در همان نقطه باقی مانده باشند.

در باتری های داخلی، هنگامی که گرد و غبار دریچه های یو پی اس را مسدود می کند، جریان هوای خروجی محدود می شود. این کار از خروج هوای داغ توسط دستگاه جلوگیری می کند، که از خنک شدن کافی باتری جلوگیری می کند. این امر در صورتی که باتری ها درون کابینت باتری باشند و دارای فن تهویه باشند نیز صادق است.

مجموعه باتری یو پی اس

3. خرابی فن

در یو پی اس باتری داخلی یا در شرایط وجود فن برای کابین باتری، متأسفانه فن های تهویه داخلی ممکن است پس از مدتی از کار بیفتند. هر چه مدت بیشتری از دستگاه استفاده کرده باشید، احتمال این اتفاق افزایش می یابد.

هنگامی که آن فن های تهویه خراب می شوند و نمی چرخند، جریان هوای داغ در باتری های داخل آن می ماند. دیر یا زود تجمع هوای گرم باعث داغ شدن بسیار باتری یو پی اس می شود.

می توانید سرعت فن خراب را بررسی کنید. برای مثال، سعی کنید یک چراغ قوه را به طرف فن تهویه بتابانید تا ببینید آیا هنوز در حال چرخش است یا خیر. یک فن که نمی چرخد ​​یا فقط به طور متناوب می چرخد، احتمالاً دلیل داغ شدن بیش از حد باتری UPS است.

4. تاثیر تجهیزات در اطراف باتریها

این دلیل تا حدودی با آنچه قبلاً در شماره 1 آورده شد مرتبط است. گاهی اوقات، اگر دستگاه با اشیاء دیگر اطراف آن قرار گرفته باشد، می تواند باعث داغی یا گرمای زیاد باتری یو پی اس شود.

به عنوان مثال، در یو پی اس های کوچک برخی از افراد ممکن است UPS را در قفسه ای در کنار بسیاری از اشیاء دیگر قرار دهند. بدتر از آن، برخی حتی ممکن است آن اشیاء را مستقیماً در بالای UPS قرار دهند.

این اشیاء باتری یو پی اس را از دفع طبیعی گرما به محیط اطراف باز می دارند. در موارد شدیدتر، برخی موارد ممکن است دریچه ها یا فن های خروجی روی بدنه یو پی اس را مسدود کند.

در نتیجه نهایی تفاوتی ایجاد نمی‌کند، هوای گرم نمی تواند از یو پی اس خارج شود و باعث می شود باتری پس از مدتی بیش از حد گرم شود.

5. اضافه بار

تاکنون دیده‌ایم که باتری یو پی اس داغ می‌شود زیرا آنطور که باید و به طور مداوم خنک نمی‌شود. با این حال، چندین دلیل الکتریکی می تواند همین مشکل را ایجاد کند.

اولین مشکل الکتریکی “کشیدن بار بیش از حد” یا Over Load است. وقتی صحبت از باتری‌های UPS می‌شود، «بارگذاری بیش از حد» به این معنی است که انرژی بیش از حد آن در یک زمان مصرف می‌شود و میزان آمپری که از باتری کشیده می شود از آمپر باتری بیشتر است. به عنوان فرض کنید که از یک باتری 7.5 آمپرساعت جریانی نزدیک به 50 آمپر کشیده شود!

این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه‌های زیادی به یوپی اس متصل شده باشند یا عدم تطابق ولتاژ بین یو پی اس، آن دستگاه‌ها و باتریها وجود داشته باشد.

از آنجایی که از باتری یو پی اس بیش از حد بار کشیده می شود، انرژی الکتریکی بیش از حد در حال لود است، در نتیجه جریان الکتریکی متحرک زیادی به گرما تبدیل می شود. به همین دلیل است که باتری یو پی اس بیش از آنچه که باید داغ می شود.

6. باتری قدیمی

تمام باتری های یو پی اس دارای طول عمر مفید محدودی هستند. با این حال، وقتی باتری‌ها قدیمی می‌شوند، آنطور که باید کار نمی‌کنند. در عوض، اجزای داخلی باتری با گذشت زمان به آرامی تحلیل می روند. بنابراین در حالی که باتری به کار خود ادامه می دهد، با مشکلات و افت کیفیت نیز مواجه خواهد شد.

مشکل تاریخ باتری یو پی اس

به عنوان مثال، ترکیب شیمیایی باتری شروع به تغییر می کند و باعث افزایش مقاومت الکتریکی می شود. این مقاومت غیرمعمول بالا باعث می شود جریان الکتریکی بیشتری به گرما تبدیل شود.

به عبارت دیگر، شارژ یا تخلیه یک باتری یو پی اس قدیمی باعث تولید گرما می شود.

7. شارژ بیش از حد

این روزها، برخی از باتری های یوپی اس دارای محافظ داخلی هستند تا از شارژ نشدن آنها اطمینان حاصل شود. با این حال، یک دستگاه معیوب می‌تواند با وجود شارژ کامل باتری، به شارژ باتری همچنان ادامه دهد.

در چنین شرایطی، شارژ بیش از حد بر روی ترکیبات شیمیایی باتری تأثیر می گذارد به طوری که به تولید مقادیر بیش از حد گرما منجر می شود.

 

 

در اینجا چند سوال و پاسخ دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند تا متوجه شوید باتری یو پی اس چرا داغ می شود:

چگونه می توانم یو پی اس خود را خنک نگه دارم؟

بهترین راه برای خنک نگه داشتن یو پی اس این است که آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید. به این ترتیب، هوا می تواند در داخل و اطراف دستگاه جریان داشته باشد و به گرمای آن اجازه می دهد تا به طور طبیعی از بین برود. علاوه بر این، برخی از دستگاههای یو پی اس نیز دارای شرایط دمایی معمولی یک اتاق هستند. به عنوان مثال، دستگاههای یو پی اس با اندازه صنعتی باید در اتاق های دارای تهویه مطبوع قرار گیرند تا دمای آنها بهینه شود.

اگر یک یو پی اس بیش از حد گرم شود چه اتفاقی می افتد؟

یک یو پی اس با گرمای بیش از حد به کار خود ادامه می دهد، اما فقط تا یک نقطه. پس از آن، باتری های یو پی اس که بیش از حد گرم شده اند، قادر به شارژ و تخلیه کارآمد نخواهند بود و باعث هدر رفتن انرژی زیادی می شود. علاوه بر این، گرمای بیش از حد UPS را به خطر آتش سوزی می رساند و به طور بالقوه خود و همه چیز اطراف آن را از بین می برد.

چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد یو پی اس می شود؟

یک یو پی اس در صورتی که تهویه آن به حداکثر نرسد بیش از حد گرم می شود. به عنوان مثال، دریچه های مسدود شده و فن های تهویه که کار نمی کنند باعث افزایش بیش از حد دما می شوند. علاوه بر این، شارژ بیش از حد و فرسوده شدن باتری نیز همین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

آیا باتری ها تحت تاثیر دما هستند؟

بله، باتری های یو پی اس تحت تاثیر دما در هر دو حد قرار می گیرند. برای شروع، دمای بسیار پایین ظرفیت کلی باتری را کاهش می دهد. در همین حال، دمای بیش از حد گرم به باتری آسیب می رساند و خطر آتش سوزی شدیدی را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *