مقالات آموزشی یو پی اس

چگونه بفهمیم باتری یو پی اس نیاز به تعویض دارد؟

چگونه بفهمیم باتری یو پی اس نیاز به تعویض دارد؟

دستگاههای یو پی اس از آن دسته دستگاه هایی هستند که اکثر مردم تا زمانی که مشکلی در منبع تغذیه ایجاد نشود به یاد آنها نیستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باتری UPS روشن می شود تا به تامین برق دستگاه های متصل به آن ادامه دهد. اما باتری ها برای همیشه دوام نمی آورند، پس چگونه می دانید چه زمانی آنها را تعویض کنید؟

 

زمانی که می دانید باتری یو پی اس خود به پایان عمر مفید خود رسیده است، باید آن را تعویض کنید. برخی از دستگاهها دارای ویژگی های نظارت بر سلامت باتری هستند که در صورت نیاز به تعویض باتری به شما هشدار می دهند. علاوه بر این، رفتارهای نامنظم، کاهش عملکرد باتری، علائم فیزیکی و ولتاژ پایین نشانه‌هایی هستند که نیاز به تعویض دارند.

این راهنما به شما کمک می کند تا علائمی را که باید به دنبال آن باشید تا بدانید چه زمانی باتری یو پی اس خود را تعویض کنید را بشناسید.

چه زمانی باید باتری یو پی اس خود را عوض کنم؟

باتری یو پی اس شما نقش مهمی در محافظت از دستگاه های شما در هنگام قطع برق ایفا می کند. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که همیشه باتری هایی دارید که در شرایط کار عالی هستند.

در اینجا 6 راه برای دانستن زمان تعویض باتری یو پی اس آورده شده است:

1.  هنگام رسیدن به پایان عمر باتری

بیشتر باتری های یو پی اس (سیلد لید اسید) معمولا بین 3 تا 5 سال عمر می کنند. با این حال، این طول عمر به برند و کیفیت باتری یو پی اس شما نیز بستگی دارد. برخی باتریهای باکیفیت‌تر عمر طولانی‌تری دارند و نمونه های ارزان‌تر و سطح پایین‌تر عمر کوتاه‌تری خواهند داشت. البته همیشه قیمت بالاتر نشانه کیفیت بالاتر نیست!

اولین راه برای دانستن اینکه زمان تعویض باتری یو پی اس خود رسیده است این است که به زمان خرید باتری توجه کنید و از عمر گذشته آن می دانید به پایان عمر خود نزدیک می شود.

با بالا رفتن سن باتری یو پی اس، احتمال خرابی بیشتر می شود. حتی اگر دستگاه یو پی اس را به طور مرتب نگهداری می کنید، تعویض باتری قدیمی به شما کمک می کند تا از مشکلات ناخواسته جلوگیری کنید.

برخی از تولیدکنندگان باتری یو پی اس توصیه هایی را برای زمان تعویض باتری ارائه می دهند. علاوه بر این، برخی از آنها کیت های جایگزین را نیز می فروشند تا به شما در انجام این کار کمک کنند. همیشه به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید تا متوجه شوید سازنده چه چیزی را برای برند و مدل UPS شما توصیه می کند. البته این امر برای هر نوع باتری ای قابل دسترس نیست.

2. وقتی نرم افزار UPS به شما می گوید باتری را عوض کنید

برخی از برندها و مدل‌های یو پی اس مجهز به نرم‌افزار یا آلارم نظارت بر سلامت باتری هستند. این ویژگی های اضافی راحتی بیشتری را فراهم می کنند، زیرا به طور مداوم وضعیت باتری UPS شما را ارزیابی می کنند.

بنابراین، هنگامی که یو پی اس احساس کرد باتری هایش دیگر در سطوح قابل قبول کار نمی کنند، به شما اطلاع می دهد. به عنوان مثال، این ویژگی هشداری را روی دستگاه با روشن شدن آلارم یا نمایشگر نشان می دهد که به شما اطلاع می‌دهد که تعویض باتری ضروری است.

البته، همه دستگاه های یو پی اس به عنوان یک ویژگی استاندارد با این قابلیت تولید و عرضه نمی شوند. به علاوه، همیشه این احتمال وجود دارد که هشدار ممکن است درست عمل نکند و نادرست باشد.

به همین دلیل است که برای اطلاع از زمان تعویض باتری یو پی اس خود باید به سایر نشانگرهای این لیست نیز اعتماد کنید.

3. وقتی هشدارها و چراغ‌های UPS به طور نامنظم رفتار می‌کنند.

هنگامی که باتری UPS شما فرسوده شده و شدیداً نیاز به تعویض دارد، احتمالاً به روش‌های واضح‌تری متوجه خرابی باتری UPS خواهید شد.

یک مثال معمولی زمانی است که آلارم ها و چراغ های UPS شروع به عملکرد نامنظم می کنند و آن طور که باید کار نمی کنند و اعداد و ارقام ناپایداری را نشان می دهند یا در مواردی که دارای آلارم چراغی هستند، چراغها به صورت عادی کار نمی کنند.

زمان تعویض باتری یو پی اس

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که هشدارهای UPS به طور مکرر فعال می شوند، حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد.

اینها نشانه های واضحی هستند که نشان می دهد باتری یو پی اس شما نیاز به بازبینی دارند و در صورت ایراد باید در اسرع وقت تعویض شود. تا زمانی که این کار را انجام ندهید، نمی توانید به UPS برای عمل به عنوان یک پشتیبان قابل اعتماد برای دستگاه هایی که به آن وصل می کنید مطمئن باشید.

4. وقتی باتری خیلی آهسته یا خیلی سریع شارژ می شود

یکی دیگر از نشانه های رایج مبنی بر اینکه باتری یو پی اس شما نیاز به تعویض دارد، زمانی است که دیگر آنطور که باید عمل نمی کند. یک راه ساده برای اندازه گیری این عملکرد این است که توجه داشته باشید که چه مدت برای شارژ باتری صرف می کنید و چه مدت در هنگام تخلیه شارژ می شود.

به عبارت دیگر، باتری که دیگر خوب کار نمی کند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا با ظرفیت کامل شارژ شود. در عین حال، وقتی دستگاه‌هایتان را در هنگام قطع برق به یو پی اس وصل کرده اید، آن باتری مثل همیشه دوام نمی‌آورد و زودتر تخلیه می شود.

هر دوی این علائم نشان می دهد که باتری دیگر مطلوب نیست.

در این مرحله، تعویض باتری تنها راه برای اطمینان از این است که یو پی اس برق مورد نیاز شما را در هنگام قطع برق تامین می کند.

5. هنگامی که باتری علائم فیزیکی را نشان می دهد

باتری های یو پی اس که خیلی قدیمی می شوند علائم فیزیکی ظاهری را نیز نشان می دهند که می توانید به آنها توجه کنید.

تغییر شکل ظاهری باتری یو پی اس

بنابراین، هنگام بازرسی باتری یو پی اس، به موارد زیر توجه کنید:

  • چگونه به نظر می رسد: باتری های قدیمی تغییراتی را در واکنش شیمیایی داخلی خود خواهند داشت. این تغییرات می تواند باعث متورم شدن بدنه باتری و افزایش اندازه باتری شود. در صورت مشاهده آن، بلافاصله باتری را تعویض کنید.
  • چه بویی می دهد: باتری های یو پی اس فرسوده اغلب بوهای خاصی را منتشر می کنند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه بوی سوختگی یا گوگرد یا اسید شوید.
  • چه دمایی دارد: باتری های قدیمی که دیگر به درستی کار نمی کنند نیز شروع به تولید گرمای بیش از حد می کنند. بنابراین، اگرچه طبیعی است که باتری‌های UPS کمی گرم شوند، متوجه می‌شوید که باتری شما بیش از حد گرم شده و برای لمس خیلی داغ است.

به یاد داشته باشید که علائم فیزیکی مانند موارد ذکر شده در بالا نشان می دهد که باتری در حال حاضر در شرایط خطرناکی قرار دارد. اگر متوجه هر یک از آنها شدید، باید فورا باتری را خارج کرده و با خیال راحت دور بیندازید.

هنگامی که این علائم وجود دارد، دیگر زمانی برای به تاخیر انداختن تعویض باتری یو پی اس شما وجود ندارد.

6. وقتی ولتاژ باتری خیلی کم می شود

در نهایت، یک راه موثر دیگر برای تشخیص اینکه آیا باتری یو پی اس شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، آزمایش آن با یک مولتی متر است . باید از مولتی متر برای تست ولتاژ باتری استفاده کنید.

تمام باتری های یو پی اس دارای محدوده ولتاژی هستند که به شما کمک می کند سلامت آنها را اندازه گیری کنید. هنگامی که ولتاژ کمتر از محدوده توصیه شده باشد، باتری دیگر به درستی کار نمی کند و نیاز به تعویض دارد.

اندازه گیری ولتاژ باتری با مولتی متر

باتری های یو پی اس می توانند از نظر ظرفیت و ولتاژ متفاوت باشند. بنابراین، برای اطلاع از توصیه های سازنده برای سطوح ولتاژ آن، باید به دفترچه راهنمای نام تجاری و مدل خود مراجعه کنید.

 

قیمت انواع باتری یو پی اس و خورشیدی

 

 

در اینجا چند سوال و پاسخ دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند باتری یو پی اس خود را بفهمید و بدانید چه زمانی آن را تعویض کنید.

آیا باتری یو پی اس قابل تعویض است؟

بله، می توانید به جای تعویض کل مجموعه یو پی اس، باتری یو پی اس را تعویض کنید. باید مجموعه یو پی اس را نیز بررسی کنید تا هنگام تعویض باتری مطمئن شوید که هنوز در وضعیت عالی کار می کند.

هر چند وقت یک بار باید باتری یو پی اس را تعویض کنید؟

طول عمر باتری های یو پی اس می تواند بین برندها و مدل ها متفاوت باشد. هنگامی که باتری کمی از عملکرد خود را از دست می دهد، بهتر است به فکر تعویض آنها باشید. اینکه منتظر بمانید تا باتری کاملاً از کار بیفتد ایده خوبی نیست، زیرا در هنگام قطع برق باید باتری در شرایط خوبی باشد تا بتواند کار کند.

باتری های یو پی اس چقدر عمر می کنند؟

باتری های یو پی اس (سیلد لید اسید) معمولا بین 3 تا 5 سال عمر می کنند. با این حال، این به برند و مدل UPS و همچنین کیفیت باتری بستگی دارد. باتری‌های با کیفیت بالاتر نسبت به باتری‌هایی که در انتهای طیف پایین‌تر قرار دارند، عمر بیشتری دارند.

آیا می توانم از یو پی اس بدون باتری استفاده کنم؟

بستگی به مدل و نوع یو پی اس دارد، در نمونه هایی که این امکان وجود دارد اگر UPS به منبع برق وصل باشد، می توانید بدون باتری استفاده کنید. در این صورت، می‌توانید دستگاه‌ها را به UPS وصل کنید. با این حال، یو پی اس هیچ راهی برای ذخیره انرژی ندارد. بنابراین، در هنگام قطع برق یا سایر اختلالات منبع تغذیه بی فایده خواهد بود.

چگونه باتری یو پی اس را تست می کنید؟

می توانید باتری یو پی اس را با استفاده از مولتی متر تست کنید . ابتدا باتری یو پی اس را از دستگاه خارج کنید. سپس از مولتی متر برای تست سطوح ولتاژ باتری استفاده کنید. اگر ولتاژ کمتر از محدوده توصیه شده باشد، باتری دیگر عملکرد مطلوبی ندارد. این نشانه آن است که باید باتری واحد یو پی اس خود را با یک باتری جدید تعویض کنید. برای اطلاعات کاملتر مقاله آموزش تست باتری یو پی اس را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *