مقالات آموزشی اینورتر درایو

اینورتر درایو چیست؟

عکس اینورتر درایو چیست

پیش از آنکه به این نکته برسیم که اینورتر چیست بهتر است با عملکرد و انواع راه اندازی موتورها آشنا شویم. در این مقاله سعی داریم با بررسی و آشنایی اولیه با این موارد به شناخت اینورتر بپردازیم و شما را با درایو یا اینورتردرایو آشنا کنیم.

 

نحوه عملکرد موتور

موتورها هنگام راه اندازی جریان شدیدی از شبکه می کشند و همچنین باعث تنش شدیدی (شک) به موتور و شفت موتور زیر بار می شوند.

این تنش ها باعث ایجاد هارمونیک در شبکه ، خرابی ، استهلاک و کاهش طول عمر برای موتور و همچنین تحمیل هزینه های زیادی برای مصرف کننده می شود.

نحوه راه اندازی موتور

برای راه اندازی موتور روش های گوناگونی استفاده می شود که هرکدام بستگی به شرایط کاربر ، میزان بار و نوع بار روی شفت موتور می باشد. از مهم ترین انواع راه اندازی های موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه اندازی مستقیم
  • راه اندازی به روش ستاره مثلث
  • راه اندازی به وسیله اتو ترانسفورماتور متغیر یا روش کمپانساتور
  • روش راه اندازی با اضافه کردن مقاومت در مدار روتور موتورهای روتور سیم پیچی شده
  • راه اندازی به روش اضافه کردن مقاومت در مدار استاتور
  • راه اندازی با استفاده از سافت استارتر
  • راه اندازی با استفاده از درایور

حال که با نحوه عملکرد و راه اندازی موتور آشنا شدیم وقت آن رسیده که به تعریف اینورتر بپردازیم.

عکس اینورتر درایو و موتور

اینورتر درایو کنترل دور چیست؟

دستگاه یا مجموعه ای از قطعات الکترونیکی است که وظیفه کنترل موتور را با تغییر و در اختیار گرفتن ولتاژ (V) و فرکانس (f) توسط مبدل سوئیچینگ بر عهده دارد. اینورتر با نام های دیگری همچون اینورتر AC ،  اینورتر کنترل دور ،  درایوهای سرعت متغیر Variable Speed Drive (VSD) ، درایوهای فرکانس متغیر (Variable Frequency Drives (VFD و Inverter Drive نیز شناخته می شود.

 

به کمک درایو (اینورتر) می توان موتور را با کم ترین جریان لحظه ای یا راه انداز و تنش ، روشن کرد ، به گونه ای که جریان راه انداز موتور تقریبا با جریان نامی موتور برابر است.

از دیگر مزیت های آن این است که می تواند فرکانس خروجی را نسبت به فرکانس ورودی افزایش دهد و به طور کامل دور موتور را در دست داشته باشد و یا موتور را مدار حلقه بسته قرار دهد.

با استفاده از اینورتر درایو به آسانی میتوان جهت دور موتور را نیز تغییر داد و همچنین به کاربر و کارشناس اجازه می داهد تا از طریق نرم افزار موتور را به طور کامل کنترل و برنامه ریزی کند.

اینورتر درایو کنترل موتور چیست

با توجه به توضیحات داده شده می توان نتیجه گرفت که در شرایطی که نیاز به کنترل ، برنامه ریزی و در اختیار گرفتن نحوه عملکرد موتور باشد ، اینورتر درایو یکی از بهترین گزینه ها است. این دستگاه در مصارف خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی بسیار کاربرد دارد که در مطالب دیگر به طول کامل به آنها می پردازیم.

ندانستن نحوه کنترل موتورها می تواند به معنای هدر رفتن انرژی زیادی باشد که برای هیچ مجموعه ای اعم از خانگی و صنعتی خوب نیست. یک راه برای کنترل این موتورها که نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، بلکه باعث بهبود بهره وری و کاهش هزینه های نگهداری می شود، استفاده از اینورتر است.

اینورتر درایو چگونه کار میکند

اینورتر درایو چگونه کار می کند؟

در داخل درایو، برق ورودی از طریق یک یکسوساز راه اندازی می شود که برق AC ورودی را به برق DC تبدیل می کند. سپس برق DC به خازن های داخل درایو وارد می شود تا شکل موج الکتریکی را تصحیح و صاف کند که یک منبع تغذیه تمیز برای مرحله بعدی فراهم می کند. سپس برق از یک خازن به یک اینورتر می رسد که برق DC را به توان AC خروجی که به موتور می رود تغییر می دهد.

این مرحله به درایو اجازه می دهد تا فرکانس و ولتاژی را که به موتور عرضه می شود بر اساس نیازهای فرآیند فعلی شما تنظیم کند. این بدان معناست که برق متناوب با سرعت یا گشتاور مورد نیاز اجرا می شود. به همین دلیل است که می توانید با استفاده از درایوهای AC مقدار زیادی در هزینه صرفه جویی کنید.

نحوه عملکرد اینورتر درایو

اینورترهای کنترل دور انواع متفاوتی دارند، برای آشنایی بیشتر مقالات مرتبط با انواع اینورتر درایو را نیز مطالعه کنید.

 

مشاهده قیمت اینورتر درایو کنترل دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *