مقالات آموزشی اینورتر درایو

اینورتر درایو یا کنترل دور موتور چه مزیت هایی دارد؟

مزایای اینورتر درایو کنترل دور

بودن یا نبودن اینورتر درایو چه مزیتی برای سیستم های موتوری دارد؟ آیا استفاده از این دستگاهها ارزش دارد؟ آیا درایو می تواند باعث کاهش یا افزایش هزینه ها شود؟ با شناخت مزیت های درایو کنترل دور به پاسخ این سوالات نیز می رسیم.

مزایای اینورتر درایو یا کنترل دور موتور

 1. کاهش مصرف انرژی

یکی از مهم ترین موارد استفاده از اینورتر درایو (Inverter Drive) برای راه اندازی موتور، کاهش مصرف انرژی می باشد. مصرف انرژی هنگام راه اندازی موتور با اینورتر درایو تقریبا برابر با جریان نامی موتور می باشد و همچنین مصرف انرژی در زمانی که موتور با سرعت کمتری در حال گشتاور است به نسبت سرعت به توان 3 ، کاهش می یابد.

 

اینورتر درایو یا کنترل دور موتور چیست؟

 

2. جهت چرخش موتور

برای تغییر جهت دور موتور نیاز به تجهیزات سخت افزاری می باشد که با اینورتر درایو نیازی به این تجهیزات برای تغییر دور موتور نیست. از نمونه این دستگاهها می توان به کنتاکتور، وسایل حفاظتی و اتصالات اشاره کرد.

با استفاده از درایو به راحتی می توان جهت چرخش موتور ، راست گرد یا چپ گرد را کنترل و مدیریت کرد.

3. کنترل سرعت موتور

می توان گفت که کار اصلی این دستگاه تغییر ولتاژ و فرکانس توسط مبدل سوچینگ می باشد، در نتیجه تغییر سرعت موتور با تغییر ولتاژ و فرکانس از صفر تا صد با استفاده از آن به سهولت انجام می گیرد.

اینورتر درایو برای کنترل دور سرعت

مشاهده قیمت انواع اینورتر درایو کنترل دور

 

4. ترمز ژنراتوری

به طور کلی از دو روش برای کنترل سرعت موتوراستفاده می شود:

الف. ترمز مکانیکی

ب. ترمز ژنراتوری

 

ترمز مکانیکی نسل قدیم ترمز در موتورها بوده و برای کاهش سرعت، انرژی مکانیکی را به انژی گرمایی تبدیل می کند. در این نوع ترمز انرژی هدر رفته و باعث اتلاف انرژی می شود.

اما در ترمزهای ژنراتوری انرژی مکانیکی ، اضافه به سیستم برق رسانی انتقال داده می شود. به عبارتی انرژی هدر نرفته و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد.

5. کاهش نوسانات ولتاژ

به هنگام راه اندازی موتور بدون اینورتر درایو جریان راه انداز بیشتر از جریان نامی موتور می باشد.

این مسئله باعث نوسانات ولتاژی (تغییر ولتاژ) و افت ولتاژ برای مصرف کننده های دیگر می شود با استفاده از کنترل دور برای راه اندازی موتور ، این نوسان ولتاژ تقریبا به صفر میرسد.

6. کنترل شتاب موتور

زمانی که موتور به صورت مستقیم به برق شهر متصل می شود انرژی زیادی به موتور اعمال می گردد. این مسله باعث شتاب گیری سریع موتور شده که باعث تنش شدیدی بر روی شفت موتور و بار متصل به شفت می گردد که با استفاده از درایور موتور می توان کنترل دور موتور را از صفر تا صد در اختیار داشت.

7. افزایش عمر موتور

باتوجه به اینکه راه اندازی موتور با دستگاه کنترل دور موتور از شوک های ناگهانی و توان های زیاد به موتور جلوگیری می کند ، احتمال آسیب دیدن موتور و بار روی شفت موتور را کاهش می دهد.

اینورتر درایو نه تنها می تواند جریان راه اندازی و توان اولیه را کم کند بلکه می تواند موتور را در حلقه بسته (مدار با سنسور) هنگام فعالیت خیلی موثرتر کنترل کند.

لذا این امر علاوه اینکه باعث افزایش طول عمر موتور می شود ، باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *