مقالات آموزشی اینورتر درایو

راهنمای خرید اینورتر درایو یا کنترل دور

راهنمای خرید اینورتر درایو

انتخاب درایو کنترل دور یا VFD  همیشه آسان نیست. به نیازهای منحصر به‌فرد برنامه و سیستم شما خیلی بستگی دارد. نمی توان از یک مدل یا برند خاصی برای هر برنامه استفاده کرد. به همین دلیل است که ما در این آموزش قصد داریم به شما کمک کنیم و اطلاعات ضروری را برای تصمیم گیری و انتخاب بهتر برای خرید اینورتر درایو یا کنترل دور به شما ارائه دهیم.

یک درایو (Drive) خوب ، باید پایدار و با کارکرد آسان باشد. همانطور که در مزیت های اینورتر درایو بیان شد، وجود این دستگاه در نهایت، باعث صرفه جویی در هزینه های پرداختی، تعمیرات و تعویض تجهیزات می شود.

برای بهترین انتخاب اینورتر درایو هرچه بیشتر در مورد نیازهای برنامه خود از این دستگاه بدانید، انتخاب مناسب و بهتری خواهید داشت.

نکات مهم برای خرید اینورتر درایو یا درایو کنترل دور

1. توجه به پلاک موتور

اولین نکته ای که برای خرید باید دقت شود، توجه به مشخصات و پلاک موتوری است که می خواهید برای آن درایو تهیه کنید. هر موتور دارای برچسب یا پلاک مشخصات است که اطلاعات کامل موتور روی آن هک شده است.

اطلاعات زیر را باید از روی پلاک موتور داشته باشید:

1-1. توان الکتروموتور(HP)

1-2 . آمپر بار کامل الکتروموتور (FLA)

مهم ترین پارامتر برای انتخاب اینورتردرایو، متناسب بودن با FLA موتور است.

FLA (Full Load Amps) بالاترین سطح جریانی است که الکتروموتور تا نقطه شکست می تواند تحمل کند به عبارتی به عنوان گشتاور مجاز در سرعت مجاز تعریف شده است.

در واقع FLA بیشترین ظرفیت اضافه بارالکتروموتور است. به عنوان مثال در تصویر زیر 1.8 برابر اضافه جریان نامی در 60 ثانیه ، یا تحمل 3.4 اضافه جریان نامی در 30 ثانیه یا تحمل 3.6 اضافه جریان نامی در 15 ثانیه.

عکس پلاک موتور

1-3. ولتاژ کاری الکتروموتور

1-4. سرعت الکتروموتور(rpm)

برای سیستم های با حداقل سرعت و یا حداکثر سرعت ، الکتروموتور باید این قابلیت کار ‌‌‌را داشته باشد. الکتروموتور را نباید بیشتر از 20 درصد بالاتر از سرعت نامی به کار گرفت.

1-5. ضریب توان سرویس دهی الکتروموتور (SF)

درصد اضافه بار در تلرانس مناسب ولتاژ که الکتروموتور در زمان کوتاه قابل تحمل میباشد  به عنوان مثال الکتروموتوری 10اسب با SF1.15 میتواند 11.5 اسب را در مدت کوتاه فراهم کند.

2. ولتاژ ورودی

انتخاب اینورتر درایو بر اساس ولتاژ کار الکتروموتور و ولتاژ برق شبکه حاظر عبارتند از:

 اینورتر درایو تک فاز به تک فاز، تک فاز به سه فاز و سه فاز به سه فاز

برای مثال ولتاژ برق شبکه مجموعه ای تک فاز است و دستگاه با الکتروموتور سه فاز گشتاور ثابت  یا متغییر نیاز به راه اندازی میباشد ،حال میتوان از اینورتر درایو تک فاز به سه فاز استفاده کرد مثل تردمیل

موارد استفاده اینورتر درایو تک فاز به سه فاز:

برای موتور های پایین تر از4 اسب

سه فازخروجی 220 ولت

لینک اینورتر درایو تک به سه فاز

3. نوع بار و نوع کاربرد (درایو گشتاور ثابت یا گشتاور متغییر – سبک یا سنگین کار بودن)

معمولا نوار نقاله، پرس پانچ، اکسترودر و دیگر دستگاه های مشابه نیاز به گشتاور ثابت دارند که اینورتردرایو با گشتاور ثابت برای این کار مناسب تراست و معمولا اسانسورها،پله برقی،جرثقیل وسیستم های مشابه نیاز به گشتاورمتغییر داشته و اینورتر درایو با گشتاور متغییر برای این کار مناسب تر است.

نکته: باید در نظر گرفته شود که در اینورتر درایو گشتاور ثابت باید ظرفیت جریان اضافه بار 150درصد یا بیشتر برای چند دقیقه را داشته باشد.

در اینورتر درایو ها با گشتاور متغییر باید ظرفیت جریان اضافه بار 120درصد در چند دقیقه را داشته باشد.

 

مشاهده قیمت اینورتر درایو کنترل دور

 

4.اینورتر درایو فرکانس متغییر یا اینورتردرایو فرکانس متغییر ریجنریتیو (REGENERATIVE)

در این مورد می توان به جای ترمز از اینورتر درایوهای  ریجنریتیو (REGENERATIVE UNIT) استفاده نمود و انرژی برگشتی را مجددا استفاده کرد.

ریجنریتیو بیشتر در سیستم های جرثقیل ، آسانسور، ماشینهای تست سرعت ، دستگاه های ترمز خودرو ، سانتریفیوژها و دستگاه هایی که اینرسی بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

5. توابع حفاظتی درایو

انتخاب توابع حفاظتی یا IP دستگاه بستگی به شرایط  محیط کار اینورتر درایو و محل نصب تجهیزات دارد.

لازم به ذکر است که برای نصب اینورتر درایو باید بهترین مکان را انتخاب کرد که از هر گونه گرد و غبار و رطوبت دور باشد و در دمای مناسب باشد.

مقاله IP دستگاهها را مطالعه کنید.

6. دمای کاری درایو

هر اینورتر درایو دارای یک IP و یک دمای کاری مشخصی است. که باید به دمای کار اینورتر درایو توجه کرد و میتوان به کمک فن های نصب شده در تابلو این دما را کنترل نمود.

7. توان استفاده اینورتردرایو در فرکانسهای پایین یا فرکانس بالا

باید اینورتر درایو توانایی کار کردن در فرکانس پایین یا فرکانس بالا را داشته باشد.

در ضمن توان اینورتر درایو در جلو گیری از افت جریان در زمان کار در فرکانس های پایین نشان گر کیفیت اینورتر درایو است زیرا در چنین شرایطی سرعت پایین باعث می شود که قطعات تامین کننده توان شروع به ایجاد حرارت کنند در نتیجه طول عمر اینورتر کاهش می یابد.

دستگاه باید بتواند ضمن دفع حرارت اضافی از کاهش جریان در اثر افزایش مقاومت دما جلوگیری کند.

نکته: اگر لازم است موتور در سرعت های پایین بکار گرفته شود باید از خنک کننده های کمکی الکتروموتور استفاده شود در غیر این صورت موتور بیش از اندازه گرم می شود.

8. تجهیزات مورد نیاز در زمان نصب

بستگی به شرایط کار و محیط و نوع سیستم لزوما نیاز به استفاده از تجهیزات جانبی برای سیتم کنترل با اینورتر درایو داریم  به عنوان مثال چک ورودی،چک خروجی،فیلترMCI وMCB،ترمز و…

برای مثال در سیستم های که اینرسی وجود دارد مثل جرثقیل از سیستم ترمز استفاده می شود.

در مقاله تجهیزات جانبی اینورتر درایو مفصل توضیح داده شده است. مشاهده مقالات اینورتر درایو

9. برند و تولیدکننده

برند های متعددی در زمینه‌ی درایو در حال فعالیت می باشند که براساس مکان ساخت یا تولید می توان گفت که شامل سه دسته وارداتی، مونتاژ یا تولید ایران می شوند.

پارامترهای زیر در انتخاب برند حائز اهمیت هستند:

1. نوع کار و زمان کاری اینورتر درایو

2. کیفیت ساخت

3. خدمات پس از فروش

4. قیمت و هزینه ها

از جمله برندهای شناخته شده در بازار می توان به زیمنس ، دلتا ، ال اس ، اشنایدر ، ای بی بی ، یاسکاوا و پرتو صنعت اشاره کرد.

برای آشنایی با برندها و کشورهای تولیدکننده بیشتر برندهای داریو را مشاهده کنید.

10. خدمات و پشتیبانی

خدمات وپشتیبانی فقط ارائه محصول با کیفیت بالا  نمی باشد بلکه مشاوره درست در زمینه‌ی خرید،پشتیبانی و پاسخ گویی به سوالات مشتری وخدمات در تعمیر و گارانتی محصول میشود تمامی این موارد دست به دست هم می دهند تا یک سیستم کنترل مناسب و عالی پیاده سازی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *